torsdag 14 november 2013

Julgran utan "julmaterial"

 
Idag är det min tur att blogga i vår julvecka. Inte så långt kar till jul och advent visar jag en julgran gjord utan "julmaterial". Jag valde papper från Maja Designs sommar serie. Ingen annan än du bestämmer vad som är "jul" för dig. Jag valde material jag gillar de brukar funka bäst för mig.
 
Själva stommen är gjord med hjälp av en plastpåse fylld med tidningspapper. Det var inte det lättaste att få till en önskad "julgransform" stommen levde liksom sitt eget liv, kan man lugnt säga...
 
Efter att ha knölat och tejpat så att plasten satt fast skulle den gröna mossan fästas, lätt som en plätt tänkte jag. "Jag bara virar fast mossan på stommen med hjälp av en tunn ståltråd". ;)
Tillslut satt mossan där i alla fall, phu!
 
Jag tryckte ner en bit av "granen" i en kruka, ja ha, snett och vint och nu ramlade även mossan av.  Efter en kopp kaffe och en chokladbit och mera ståltråd var all mossa äntligen på plats igen. Nu till dekorationerna.


 
Här har jag stansat ut olika blada och satt ihop de till "julrosor" jag blandade ett grått och ett rosa papper för mera liv. På bladen stämplade jag med en favvostämpel från Prima som bara är text. Jag färgade in kanterna på bladen med Distress Ink Pad "Walnut Stain". Stämplade gjorde jag med "Pumice Stone" även den en dyna i Distressfamiljen. När bladen torkat embossade jag ett i taget med ett vitt embossingpulver som jag stödde på med fingrarna och värmde underifrån.
 
Några utstansade kvistar, blompinnar och några bär fick göra blommorna sällskap. De typiskt juliga tåspetsskorna kommer från undrebara Prima.

 
Här under tagsen har jag jobbat med lager på lager. Jag har använt samma embossingpulver som ovan tillsammans med akrylfärger och Distress Ink Pad. Kanterna är distressade med "fotfilen".
 
Till sist satte jag in massor med hattnålar i granen och mistade granen med egen gjord glimmer mist.
 
Missa inte morgondagens julinlägg!
 
♥ Kram Marie ♥
 

1 kommentar:

  1. På bilderna ser det väldigt stadigt, stabilt och perfekt ut! Inget vingel här inte! :) Väldigt shabby-chic-scandinavian-christmas-clean-style och bara sååååååå läckert!

    SvaraRadera